به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از روزنامه فرهیختگان ،
انتشار عکس جدید نیکی کریمی در اینستاگرام و همچنین تغییر شمایل پروفایل او در این شبکه اجتماعی، به ایجاد حواشی جدید در مورد این بازیگر پُرسابقه سینما دامن زده است.
در اولین سریال پلتفرم شیدا، یعنی «آبان» بهجای «مینا ساداتی» بازی کند ولی در میانه راه و با وجود ضبط سکانسها و پلانهای بازیاش در جلوی دوربین این مجموعه و گرفتن بخشی از پول خود؛ به علت بروز اختلاف با «مجید مولایی» و «رضا دادویی»، تهیهکننده و کارگردان اثر از حضور در آبان انصراف داده و کار را رها کرده تا گردانندگان مجموعه مجبور شوند پلانهای او را از نو با با مینا ساداتی ضبط کنند! پرونده اختلاف نیکی کریمی و مجید مولایی نیز همچون فیلم زمانی در ابدیت در خانه سینما باز و در حال بررسی است. اما همه ماجرا صرفاً به رسانهای شدن مسأله کشف حجاب نیکی کریمی بازنمیگردد، چون او در پاسخ به یکی از نظراتی که زیر پُست وی همرسانی شده بود نوشت: «من سه سال است (یعنی از ۱۴۰۱ تا امروز) که تصمیم گرفتم بازی نکنم!»
این حرف، بهشکلی تلویحی یا به بیان دقیقتر: «محافظهکارانه» تمایل گویندهاش به جانبداری از جریان «زن، زندگی، آزادی» و تصمیم قطعی او برای خداحافظی از سینمای ایران را بیان میکند. این درحالی است که سال گذشته قرار بود، نیکی کریمی با فیلم «زمانی در ابدیت» در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد، ولی به دلیل اختلاف با سرمایهگذار-کارگردان فیلم مجبور به کنارهگیری از فستیوال شد.
موضوع از این قرار بود که «مهدی نوروزیان» (کارگردان و سرمایهگذار زمانی در ابدیت) با شکایت از نیکی کریمی، مشکل مالکیت فیلم را با ارسال نامهای به مسئولان جشنواره فجر اطلاع داد تا اثر مربوطه فرصت اکران و حضور در بزرگترین جشن سالانه سینمای ایران را از دست بدهد.
پرونده اختلاف میان نیکی کریمی و مهدی نوروزیان اکنون نه فقط در خانه سینما در حال رسیدگی است، بلکه هیئت داوری جامعه صنفی تهیهکنندگان و محاکم قضایی نیز به آن ورود پیدا کردهاند و دوسیه مربوط به ماجرای مالکیت این اثر همچنان مفتوح باقی مانده است!
موارد احصاء شده در شکایت آقای نوروزیان از خانم کریمی به ۱۰ مورد هم میرسد؛ در یکی از این موارد مشخص شده که بازیگر به انگلیس کوچ کرده ما با محکومیت سنگین میلیاردی مواجه شده است.
باری، ادعای نیکی کریمی درخصوص دوری سهسالهاش از بازیگری در تولیدات سینمایی و پلتفرمی هم با واقعیتِ صحنه و اتفاقاتی که در پس پرده رقم خورده است نمیخوانَد.
وقتی سر سریال آبان هم بیکلاه ماند
آنطور که بهنظر میرسد، «نیکی کریمی» قصد دارد با انتشار عکسهای جدید در فضای مجازی چهره خود را در میان کاربران اینستاگرامی و همینطور مردم عادی ریبرند کند تا با قرار گرفتن در حاشیه امن بتواند به حیات هنری و رسانهایاش در خارج از کشور ادامه دهد.
حال باید این سؤال را از او و کسانیکه همچون نیکی کریمی فکر میکنند پرسید که چرا برای همراه نشان دادن خویش با افرادیکه خود و اندیشهشان را نماینده کلیت ملّت ایران خطاب میدهند از پیش نقشه راه مشخص و معین نمیکنند که در چنین بزنگاههایی مشتشان باز نشود و پایشان در گِل فرو نرود؟
موضوع از آن قرار است که در ابتدا قرار بود نیکی کریمی در اولین سریال پلتفرم شیدا، یعنی «آبان» بهجای «مینا ساداتی» بازی کند ولی در میانه راه و با وجود ضبط سکانسها و پلانهای بازیاش در جلوی دوربین این مجموعه و گرفتن بخشی از پول خود؛ به علت بروز اختلاف با «مجید مولایی» و «رضا دادویی»، تهیهکننده و کارگردان اثر از حضور در آبان انصراف داده و کار را رها کرده تا گردانندگان مجموعه مجبور شوند پلانهای او را از نو با با مینا ساداتی ضبط کنند! پرونده اختلاف نیکی کریمی و مجید مولایی نیز همچون فیلم زمانی در ابدیت در خانه سینما باز و در حال بررسی است.
صداقت؛ داستان یک کلمه گُنگ
نیکی کریمی اکنون در انگلیس بهسر میبَرد و هنوز برای قطع رابطه همیشگیاش با جریان رسمی و اصلی سینمای ایران با رسانههای فارسیزبان آنطرف آبی مصاحبه نکرده است؛ اتفاقی که با توجه به نمونههای پیشین بهنظر نمیرسد چندان دوامی داشته باشد و هر لحظه باید منتظر ترکیده شدن بمبی خبری از طرف یکی از شبکههای غربی در این خصوص باشیم؛ البته تا همین حد، یعنی انتشار محتوای بصری متفاوت توسط کریمی در اینستاگرام و پاسخی که او به یکی از دنبالکنندگانش مبنی بر کنارهگیری خودخواسته از فعالیتهای سینمایی و تلویزیونی -لااقل در جغرافیای ایران- داده تکلیف را تا حدود زیادی مشخص کرده است.
بازیگر فیلم سینمایی «سلطان» میگوید سه سال است -یعنی درست از هیاهوی ۱۴۰۱ به اینطرف- که در هیچ پروژهای حضور نیافته و دوربین هیچ فیلمسازی چهرهای از وی ثبت نکرده است، اما با توجه به مستنداتی که در این میان وجود دارد میتوان با ضرس قاطع عنوان کرد که نیکی کریمی حد فاصل سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ دست کم در یک پروژه بهعنوان بازیگر حضور داشته و در یک کار سینمایی هم نقش تهیهکننده را برعهده داشته که با توجه به مسائل مالی و حقوقی پیشآمده عطای زندگی و کار در کشور را به لقایش بخشیده و عدم حضور غیرارادی و تاحدودی اجباریاش در سینما و محصولات پلتفرمی را به حساب جریان «زن، زندگی، آزادی» فاکتور کرده است.
اگر عزم نیکی کریمی برای عدم حضور در این اتمسفر جدی بود باید مانند همکارانش عمل میکرد و در بحبوحه اتفاقات ۱۴۰۱ با اعلام رسمی برای همیشه از بازار تولیدات رسمی داخلی کناره میگرفت، اما گویا مسائل پیشآمده در پروسه فیلمبرداری آبان و زمانی در ابدیت باعث شده تا او با فراری رو به جلو بخواهد در مقام یک «پروتاگونیست» به مخاطبانش معرفی شود. کلیت سینمای ایران باید در کنار تهدید آثار زیرزمینی، مواظب فعالیتهای بیثباتکننده چهرههای جدید و قدیمی شناختهشده خود نیز باشد، زیرا آنها بدون پرداخت هزینه جدی و با طیبِ خاطر در زمین طرف مقابل بازی میکنند تا بدون راستیآزمایی، قهرمان قصههای خیالی لقب بگیرند. پیش از نیکی کریمی، حمید فرخنژاد، اشکان خطیبی، برزو ارجمند، احسان کرمی، مهناز افشار و... هم با قدم گذاشتن در این مسیر سعی کردند چهره جدید، اینستاگرامپسند و تابع نظر دنبالکنندگان مجازی از خویش ساخته و به افکار عمومی ارائه دهند که با واقعیت آنها در تضاد قرار داشت. نه فرخنژاد آنطور که در جلوی دوربین اینترنشنال نشان میداد غمخوار مردمش بود و نه کرمی و ارجمند تا پیش از اتفاقات شهریور ۱۴۰۱ تصمیمی مبنی بر عدم بازگشت به ایران گرفته بودند.
در فقره نیکی کریمی هم اینطور در نظر جلوه میکند که او میخواهد مسائل مالیاش در داخل را با نذر روغن ریخته برای اهالی «صنعت مخالفت» و بلواکنندگان جریان بهاصطلاح اعتراضی زن، زندگی، آزادی تسویه کند.